Apie darželinukų ugdymą karantino metu – per Valdorfo pedagogikos prizmę

2020-04-17

    Šalį jau daugiau kaip mėnesį kaustant karantinui, pamažu pradedame apsiprasti prie naujojo gyvenimo ritmo. Žinia, jog kurį laiką visą vaikų ugdymą reikės organizuoti nuotoliniu būdu, stipriai paveikė ne tik švietimo bendruomenę, bet ir vaikus auginančias šeimas. Viešojoje erdvėje pasipylusi pasiūlymų „Ką dar galima veikti su vaikais namuose?“ lavina sukėlė daugiau klausimų nei atsakymų. Daugelis ikimokyklinio ugdymo įstaigų, net be kelių savaičių pasiruošimo, startavo su nuotoliniu darželinukų ugdymu. Tačiau ne vienai šeimai dėl to kilo dviprasmiškų jausmų. Kokia nauda mažamečiui dalyvauti nuotolinėse pamokėlėse? Kaip išlaikyti mažylius prie ekrano, kai dalis jų sustingsta net nuo minties, jog kiti jį matys savo kompiuteriuose? Ar tikrai „nenuskriausime“ savo vaikų, nesužlugdysime jų tobulėjimo, jei vieną kitą kartą praleisime tuos nuotolinius darželio „darbelius“ ar atsisakysime lankyti nuotolines futbolo treniruotes? Savo požiūriu į nuotolinį darželinukų ugdymą ir idėjomis apie tai, ką tikrai prasmingo galime išmokyti juos namuose, dalinasi bendruomeninės Širvintų „Tėkmės“ mokyklos ugdymo vadovė Indrė Stakėnienė.

Darželyje nuotolinio ugdymo nevykdo

  Pašnekovė sako, kad vos gavus nurodymus stabdyti ugdymo įstaigų veiklą, buvo aišku, jog Širvintų „Tėkmės“ darželinukams nuotolinis ugdymas nebus vykdomas. Tam yra kelios svarbios priežastys. Visų pirma, svarbu paminėti, kad darželyje remiamasi Valdorfo pedagogikos elementais: pasaulį pažinti siekiame per įvairius patyrimus ir pojūčius, darydami realius prasmingus darbus, ugdymą organizuojame „paslėpto“ mokymosi principu, kai vaikai nėra sodinami prie pamokėlių. Darželyje nenaudojamos technologijos, norima, kad vaikus suptų „tikras“ pasaulis.

   „Paskelbtas karantinas ir visa pasaulinė situacija mus sukrėtė ne mažiau nei visas kitas šalies ugdymo įstaigas. Bet norėjome likti ištikimi savo darželio principams. Nenorėjome pulti į nuotolinį darželinukų ugdymą, nes tuo netikime. Girdėdami kitų ikimokyklinio ugdymo įstaigų patirtis, matome, jog nuotolinis tokių mažylių ugdymas labiau yra „reikalingas“ švietimo institucijoms ir „tarnauja“ laikinai be darbo bijantiems likti pedagogams nei tenkina tikruosius ikimokyklinio amžiaus vaikų poreikius. Atrodė, svarbu išlikti sąžiningais prieš save ir bendruomenės tėvelius“ – savo mintimis apie sprendimą neorganizuoti virtualaus ikimokyklinio ugdymo dalinasi Indrė Stakėnienė. Mokykloje, priešingai, nuotolinis ugdymas prasidėjo savaitę anksčiau nei valstybinėse ugdymo įstaigose. „Nors technologijas mokykloje naudojame saikingai, jautėm, jog visa mūsų pedagogų komanda yra pasirengusi startuoti anksčiau. Mūsų mokiniai nuotoliniu būdu mokosi jau trečia savaitė, ir kiekviena diena atneša vis daugiau džiaugsmo nauja patirtimi tiek mokiniams, tiek mokytojams, tiek tėveliams“, – pasakoja mokyklos ugdymo vadovė.

Kaip vaikus „ugdyti“ jų neugdant?

  Anot Indrės Stakėnienės, dabartinė situacija yra pats tinkamiausias laikas į ugdymą pažvelgti kiek plačiau. Tai ypač aktualu ikimokyklinio amžiaus vaikų tėveliams. „Darželinukų ugdymas – ne tik raidelių, skaičiukų ir smulkiosios motorikos lavinimas, kaip galima pamanyti stebint viešas diskusijas. Valstybės patvirtintame ikimokyklinio amžiaus vaikų pasiekimų apraše rasime net 18 kompetencijų, ir nemaža jų dalis daug svarbesnė nei anksčiau minėtosios, nes ugdo pamatinius dalykus, kurie ilguoju laikotarpiu turės kur kas didesnę vertę. Šiuo laikotarpiu dėmesį galime skirti būtent toms kompetencijoms, kurios lengviausiai ugdosi namuose, natūraliai integruojasi į šeimos ir vaiko gyvenimo ritmą“, – sako pašnekovė. Ji pasidalino savo įžvalgomis, kaip kasdieninės veiklos šeimoje gali virsti prasmingu, Valdorfo pedagogikos principais paremtu ikimokyklinio amžiaus vaikų ugdymu.

  1. Išlaikykime dienos ritmą! Namuose, kaip ir darželyje, labai svarbu aiški dienotvarkė. Gyvenimo ritmiškumas suteikia vaikams jėgų ir drąsos išgyventi pokyčius, ugdo laiko suvokimą bei padeda jaustis saugiems (šiuo neramiu laikotarpiu to ypač reikia). Dienos ritmas neprivalo būti mechaniškai tikslus, svarbu, jog jis būtų nuoseklus. Susitarkite, koks bus jūsų šeimos ritmas šiuo laikotarpiu. Stenkitės keltis, valgyti, užsiimti dienos darbais, eiti pietų miegelio tuo pačiu metu ir tokia pačia seka – pasikartojanti kasdienybė darželinukams yra geriau nei kasdien kintančios pramogos.
  2. Leiskime jiems netrukdomai žaisti!Tai tiesiausias kelias į kūrybiškumo ir problemų sprendimo kompetencijų ugdymą. Atrodo per paprasta, kad būtų tiesa, bet laisvas žaidimas yra vienas iš geriausių jūsų vaiko ugdymo būdų karantino laikotarpiu. Tik nepamirškim, kad laisvam žaidimui reikia daug laiko (ne mažiau nei 45 min.) ir jam vadovauja vaikai, o ne suaugusieji.
  3. Leiskime jiems netrukdomai žaisti LAUKE!Nepriklausomai nuo oro sąlygų mūsų  darželyje kasdieninė veikla lauke yra privaloma, todėl negalime nepaminėti to ir kalbant apie vaikų laiką namuose. Tai stiprina vaikų sveikatą ir palankiai veikia fizinį bei emocinį ugdymą. Laisvieji žaidimai natūralioje aplinkoje sukuria tinkamas sąlygas įvairiapusiam vaikų judėjimui, stambiosios motorikos vystymuisi.  Manome, jog ikimokyklinio amžiaus vaikams kur kas geriau stambiąją motoriką ugdyti kopiant į kalniuką ar einant per rąstą nei darant mankštos pratimus virtualioje treniruotėje.
  4. Užsiimkime prasmingais namų ruošos darbais!Ikimokyklinio amžiaus vaikai – tai „darytojų“ bendruomenė. O geriausias jų mokymosi metodas – suaugusiųjų pavyzdys ir jų veiklos pamėgdžiojimas. Tad namų ruošos darbai savyje talpina tokius pagrindinius ikimokyklinės Valdorfo pedagogikos elementus, kaip mokymosi prasmingumas, mokymasis per pojūčius ir patyrimą. Juk tiek daug prasmės yra kartu su mama gaminti pietus, ir kiek pojūčių aktyvuojasi po to plaunant indus. Tai tikra, pajausta ir išgyventa patirtis!
  5. Leiskime jiems būti savarankiškiems!Ne ką mažiau nei raidelės ir skaičiai darželinukams yra svarbu ugdytis kasdienius gyvenimo įgūdžius. Kai galime mažiau skubėti, turime laiko palaukti, kol vaikai patys apsirengs, pavalgys, susitvarkys kambarį. Juk bėgdami kartais net nepastebime, kiek daug dalykų padarome už juos vien iš patogumo, nors mūsų vaikai jau seniai geba tai padaryti patys. Visi žinome, kaip jie geba priešintis, reikalaudami, kad kelnytes uždėtų mama, o ne patys. Atlaikyti šias ribas nėra lengva, bet kantrybės galime pasisemti, jei suprantame, kad atimdami iš savo vaikų savarankiškumą kartu atimame ir jų orumą bei pasitikėjimą savo jėgomis, o leisdami jiems tvarkytis patiems ugdome jų savigarbos kompetenciją.
  6. Pildykime bendrų malonių prisiminimų lagaminą!Šį laikotarpį skirkime ne mokyti, o pabūti su savo vaikais, pirmenybę teikime galimybei sustiprinti savo tarpusavio santykius. Kai leidžiame laiką su savo vaikais, domimės jų pomėgiais, siunčiame jiems žinutę, jog jie mylimi, įdomūs ir vertingi, o tai daug svarbiau nei keli atlikti užduotėlių lapai.

   Bagaslaviškio miestelyje įsikūrusios Širvintų „Tėkmės“ mokyklos pradžia – 2014 m. asociacijos Šeimų bendrystė tėvelių įkurta ikimokyklinio amžiaus vaikų priežiūros grupė, kurią lankyti pradėjo tik septyni vaikai. Augant poreikiui, vaikų grupėje daugėjo, grupė virto darželiu, o užaugus vyriausiems darželio vaikams, 2017 m. duris atvėrė ir pradinė mokykla. Šiuo metu mokykloje veikia dvi darželio, viena priešmokyklinė grupė, jungtinė pradinukų klasė, o nuo 2020 m. tėkmiečiai ketina startuoti su penktokų – šeštokų klase. Į mokyklos bendruomenę kviečiamos jungtis naujos šeimos. Daugiau apie mus – www.tekmesmokykla.lt

Širvintų „Tėkmės“ mokyklos paskaojimą užrašė Neringa Tuškevičienė

 

 

 

 

 

 

Įkeliama