/ VIRGINIJUS SARPAUSKAS /
1992 metų vėlyvas pavasaris. Su bendradarbiu Konradu sužinome, kad Širvintų mieste, Kalnalaukio gatvės rajone suformuoti sklypai gyvenamųjų namų statybai. Skubiai nuvykstu į meriją, parašau prašymą dėl sklypo skyrimo, plane parodau pageidaujamą gatvę. Greitai gaunu atsakymą, kad esu įtrauktas į sąrašą ir sklypas bus paskirtas.
1992 metų vasaros pabaiga (jeigu neklystu). Su bendradarbiu Konradu gauname kvietimą atvykti pas tuometinį Širvintų miesto merą Antaną Stanevičių. Tuo metu, po Nepriklausomybės paskelbimo, rajonas buvo valdomas dvejopai. Miestas turėjo merą, o rajonas valdytoją. Taigi, Širvintų miesto meras Antanas Stanevičius pasikviečia pas save į kabinetą. Ir dabar puikiai prisimenu jo kabineto vietą. Tai geltonas pastatas prie Širvintos, dabartinė Širvintų seniūnija, pirmas aukštas po dešinę, langai į Senukų prekybos centrą. Dabar ten Valstybinė teritorijų planavimo ir statybų inspekcija. Kvietimo tikslą žinome iš anksto, meras kviečia naujuosius sklypų savininkus išrinkti gatvių pavadinimus ir pasirinkti sklypo vietą konkrečioje gatvėje. Susirenkame pas merą kabinete; aš, bendradarbis Konradas, mano giminaitis, ir dar kažkas, tiesiog nepamenu. Su Konradu esame labai aktyvūs, iš anksto esame apsisprendę, kad rinksimės toje vietoje anksčiau buvusio Kaštanėlių kaimo pavadinimą. Turime Kaštanėlių gatvę.
Palei senąją Polonskų sodybą auga didelės liepos. Dar viena gatvė turi pavadinimą – Liepų. Renkame tarp jų esančios gatvės pavadinimą. 1992 metai, visi gyvename Sąjūdžio ir Atgimimo nuotaikomis. Kažkas pasiūlo, visi pritariame. Ir dar viena gatvė turi pavadinimą – Atgimimo. Belieka išrinkti arčiausiai baseino esančios gatvės pavadinimą. Neprisimenu kas, bet kažkas pastebi, jog tai šiaurinė naujojo kvartalo gatvė. Turime Šiaurinę gatvę.
1993 metai, jeigu gerai prisimenu. Atvažiuoja tiems laikams didžiulis vikšrinis traktorius „Stalinec“, išstumdo derlingą sluoksnį. Vėliau geltonas K-700 „Kirovec“, vilkdamas iš karto dvi neįsivaizduojamo dydžio priekabas, privežė žvyro ir smėlio. Taip gimė iki šių dienų esanti gatvių danga. Keliai buvo padaryti ne tik miesto teritorijoje esančiame naujame kvartale, bet iki pat miško.
2007 metų vasaros pabaiga. Kadangi ruošiant kelių pagrindą buvo nustumtas tik derlingas paviršinis sluoksnis, nei kiek neįsigilinant į patį gruntą, tai pripiltas didelis žvyro ir smėlio sluoksnis kelius iškėlė gerokai aukščiau žemės paviršiaus. Taip susidarė savotiški baseinai, apriboti gatvėmis. Kiekvieną kartą, praėjus liūčiai ir per pavasario polaidį, tose gatvėmis apribotose pievose lyg baseinuose susikaupdavo didžiulis vandens kiekis. Jis, esant natūraliam nuolydžiui, nuo toliau esančių pievų, didžiuliu srautu per naujakurių sklypus tekėdavo link upės. Daugumos namų rūsiai būdavo pilni vandens.
Po eilinės liūties pakviečiame tuometinę rajono vadovybę. Atvyksta meras, gal keli skyrių vedėjai, ir viena labai labai svarbi ponia. Meras ir keli administracijos darbuotojai su gyventojais ieško, kaip išspręsti problemas. O labai svarbi ponia elgiasi visiškai kitaip. Ji laiko veltui neleidžia. Pilasi pasakojimai apie neįtikėtinas Širvintų miesto perspektyvas. Ji žinanti ir pažįstanti daugybę verslininkų, kurie trokšta investuoti Širvintose. Širvintos labai greitai pasikeis neatpažįstamai. Prie užtvankos turi atsirasti vandens slidžių parkas. Miestui reikia naujo baseino. Bus sutvarkytas miesto stadionas. Širvintos taps tarptautinės reikšmės sporto centru. Reikia mažiausiai dviejų viešbučių. Vienas turėtų atsirasti miesto centre, gal prie kokio nors dabar fontanais trykštančio skvero. Kitas turi atsirasti prie pat naujojo miesto stadiono, tiksliau, tarp stadiono ir Plento gatvės.
Labai panašu, kad beveik viskas pildosi.
2018 metų ruduo. Ruošiuosi savivaldos rinkimams. Esu kandidatas į merus. Kai tai tampa vieša, labai pakinta kaimynų elgesys. Keli nedviprasmiškai pasako: „Tai kaip kaimynams į akis pasižiūrėsi?” Pasirodo iš didelio pastato miesto centre kaimynai yra gavę užuominą, kad „Kol Sarpausko nenuraminsite, Kaštanėlių gatvė liks vienintelė neasfaltuota Širvintų mieste“. Kaimynai nestebina, kadangi jau beveik niekas negali nustebinti.
2019 metų gruodžio 17 diena. Vyksta bendras visų įmanomų komitetų posėdis. Septintas klausimas: „Dėl pritarimo projekto „Širvintų miesto Šiaurinės ir Kaštanėlių gatvių rekonstrukcija“ gyvendinimui“.
Nagrinėjau kitame sprendimo projekte esančią lentelę, kurioje išvardintos gatvės ir keliai, kurie bus remontuojami bei asfaltuojami. Sudamina, kodėl Kriaunaitiškių gatvės plotis nurodytas 5,5 metro, o Šiaurinės ir Kaštanėlių gatvių plotis nurodytas 4 metrai. Nutariu paklausti, bet klausimą pradedu tokiais žodžiais: „Aš suprantu, kad balsuodamas turėsiu susilaikyti…“. Ir vėliau seka pats klausimas, kodėl gatvės Šiaurinės ir Kaštanėlių gatvių plotis tik 4 metrai? Atsako, kad tai tik projektiniai duomenys.
Po dviejų valandų merės postas Facebook: „Ar konservatoriams galima tai, ko negalima kitiems? Dvigubi standartai?! Planuojame asfaltuoti gatvę, kurioje namą turi ir mūsų Tarybos narys konservatorius Virginijus Sarpauskas. Šiandien svarstant šį klausimą komitetų posėdyje žmogus, kuris labai norėjo tapti Etikos komisijos pirmininku, net nesusiprato nusišalinti. Kai per visą šalį garsiai nuskambėjo Premjero Sauliaus Skvernelio kelio klausimas, įdomu, ar eilinį kartą pamatysime konservatorius neliečiamus, ar šis klausimas vis dėlto sulauks didesnio dėmesio?“ ir merės komentaras:
„Džiaugiuosi, kad šis postas iššaukė tokią diskusiją. Pirmiausia, planuodami asfaltuoti gatves, niekada nežiūrime, kokie žmonės ten gyvena, kokios tautybės, partijos, rasės ir pan. Antra, šiuo postu siekiau atkreipti dėmesį į dvigubus standartus. Kiekvienas politikas privalo laikytis etikos normų, nepainioti viešų ir privačių interesų. Kiekvienas politikas privalo nusišalinti nuo klausimų, kurie bent kiek gali liesti juos asmeniškai. Ir jeigu Premjerą ir Susisiekimo ministrą dėl gatvės, kurioje gyvena apie 200 žmonių, baigia nulinčiuoti, tai mūsų Tarybos konservatorius leidžia sau net papildomų klausimų apie būtent tos gatvės, kurioje jis turi namą, asfalto plotį uždavinėti. O apie nusišalinimą komitetų posėdžio metu net kalbos nėra. Va taip ir gyvenam mes Lietuvoje – kas negalima vienam, galima kitam (konservatoriui). Gražių visiems švenčių. Nesipykime“. Ir jokios argumentacijos, ir jokių nuorodų į Vietos savivaldos įstatymą.
O aš jį tuoj mintinai mokėsiu. 13 straipsnis 10 dalis: „10. Tarybos narys savivaldybės tarybos posėdyje prieš pradedant svarstyti klausimą, kuris jam sukelia interesų konfliktą, privalo informuoti savivaldybės tarybą apie esamą interesų konfliktą, pareikšti apie nusišalinimą ir, jeigu savivaldybės taryba nusišalinimą priima, jokia forma nedalyvauti toliau svarstant šį klausimą“ ir 23 straipsnis, 4 dalis: Tarybos narys privalo: „4) reglamento nustatyta tvarka informuoti merą ir (ar) tarybos narius arba kitus asmenis, kurie kartu dalyvauja rengiant, svarstant ar priimant sprendimą, apie esamą interesų konfliktą, pareikšti apie nusišalinimą ir, jeigu pareikštas nusišalinimas buvo priimtas, jokia forma nedalyvauti toliau rengiant, svarstant ar priimant sprendimą“.
Nusišalinti ir susilaikyti nuo balsavimo privaloma tik tarybos posėdyje. O komitetų posėdyje, ypač gindamas viešą interesą, aš galiu ir privalau dalyvauti, ir nieko jokių leidimų neklausiu. Tai reglamentuoja teisės aktai.
Bet šventinis laikas, nutariau viską taip ir palikti.
2020 metų balandžio 9 diena. Savivaldybės svetainėje patalpinami Atgimimo, Kaštanėlių, Liepų ir Šiaurinės gatvės projektiniai pasiūlymai. Viešo nuotolinio svarstymo data 2020 m. balandžio 30 diena. Atsisiunčiu projektinius pasiūlymus. Tikriausiai man, kaip daugeliui kaimynų, visas dėmesys į asfaltą… Asfaltas bus? Bus. Šaligatvis bus? Bus. Apšvietimas bus? Bus. Atrodo eiliniai kelio asfaltavimo darbai, šimtai tokių vyksta visoje Lietuvoje. Ką čia dar nagrinėti. O jeigu ir dalyvauti svarstyme, tai viskas vyktų, kaip per tarybos posėdžius: „Klausimų yra?“. Gerai. jeigu žinai ko klausti…
Pasirodo, klausimų yra daugiau, nei galima buvo pagalvoti. Pirmiausia pasidalinsiu savo nuomone, kaip turėtų būti vykdomi šių gatvių rekonstrukcijos darbai. Gatvių rekonstrukcijos ir asfaltavimo darbai numatyti tik miesto ribose esančioms gatvių dalims. Tai vidutiniškai tik po 190 metrų.
Tikrasis gatvių ilgis kur kas didesnis: Šiaurinė – 650m.; Kaštanėlių – 830m.; Atgimimo – 710m.; Liepų – 700m. Visą šį gyvenamųjų namų kvartalą, nuo miško iki Kalnalaukio gatvės reikia nagrinėti, kaip visumą. Tai, kad tik dalis gatvių patenka į miesto teritoriją yra tik administracinio suskirstymo ir dabar galiojančio Širvintų miesto bendrojo plano padėtis. Visi šio kvartalo dabartiniai ir būsimi namų savininkai save laiko miesto gyventojais. Visos problemos ir aktualijos yra bendros. Taigi, kokios svarbiausios viso šio kvartalo aktualijos? Nėra abejonės, kad tai gatvių asfaltavimas. Suprantama, reikalingas ir šaligatvis ir apšvietimas.
Anksčiau šioje vietoje buvo dirbami laukai. Apie šešiasdešimtus metus, gal kiek vėliau, čia buvo vykdomi melioracijos darbai ir įrengtas drenažas. Tik niekas to drenažo planų neturi, nei savivaldybė, nei juo labiau gyventojai. Ir beveik kiekvienas, tyčia ar ne, pastebėjęs ar ne, įrengdami namų pamatus ir rūsius, perkasė, tai yra sugadino drenažo vamzdyną. Taigi, reikia konstatuoti neginčijamą faktą – drenažo čia nėra. Vadinasi, nuo pat Kalnalaukio gatvės per visą šių keturių gatvių ilgį, iki pat miško, būtina po įrengiamu keliu nutiesti drenažą ir paviršinio bei lietaus vandens surinkimo vamzdyną. Po keliu įrengus drenažo vamzdžius būtų surenkamas ne tik vanduo žemiau kelio pagrindo, bet ir surenkamas visos teritorijos perteklinis gruntinis vanduo. Įrengus paviršinio ir lietaus vandens surinkimo ir nuvedimo vamzdyną, būtų surenkamas lietaus vanduo nuo kelio paviršiaus. Gyventojai galėtų legaliai pasijungti stogų lietvamzdžius, ir tokiu būdu perteklinis lietaus vanduo nesikauptų grunte.
Tačiau, mano manymu, mūsų laukia visai kitokia realybė. Atidžiau panagrinėjus projektinius pasiūlymus, matosi kur kas daugiau, nei asfaltas, šaligatvis ir apšvietimas. Neturiu įrodymų, tačiau turiu pagrindo įtarti, kad darbai bus vykdomi štai tokiu būdu. Esamas kelio pagrindas bus sufrezuotas. Betarpiškai ant esamo pagrindo, jo nei kiek nežeminant, bus pilama skalda, žvyras. Ir asfaltuojama. Tokiu būdu, asfalto paviršius nuo dabartinio kelio paviršiaus pakils mažiausiai 30 centimetrų. Iš brėžinių matosi, kad kelio paviršius nebus toks, kaip įprasta, su nuolydžiais į abi kelio puses. Čia vyks kažkokie eksperimentai, kelias turės nuolydį į vieną pusę. Kelkraštis bus tik toje kelio pusėje, kurioje bus šaligatvis.
Visiškas kosmosas yra abiejose kelio pusėse numatyti metro gylio ir gal dviejų metrų pločio grioviai. Po įvažiavimais į sklypus numatytos pralaidos… Visiškas kaimų kaimas, provincija miesto centre. Kiek teko pakalbinti kaimynus iš kelių gatvių, tai niekas negali patikėti, tuo ką jiems pasakoju. Paaiškinti tokius sprendimus galima daugmaž taip. Niekas nesiruošia įrenginėti po keliu drenažo vamzdyno. Ir paviršinio bei lietaus vandens nuvedimo vamzdyno taip pat nebus. Vanduo nuo kelio bėgs į didžiulį griovį. Kadangi kelias iškils mažiausiai 30 centimetrų aukščiau, tai nuo kelio, per įvažiavimus, vanduo bėgs į gyventojų kiemus…
Nėra tekę matyti, kad savivaldybės darbuotojai pjautų pakelių žolę šiame kvartale. Visi kaimynai patys susitvarkė miesto žemę ties savo sklypais, patys pasisodino augalus, patys pjauna žolę. Gyventojai pagal esamą kelio aukštį susiprojektavo ir įsirengė tvoras, įvažiavimo vartus, pasisodino augalus. Manau, kad gyventojai turi visiškai teisėtus lūkesčius, kad kelio aukštis nesikeistų. Įrengiant griovius, bus pašalinti gyventojų pastangomis miesto žemėje pasodinti augalai. Tie, kurie pasirinks prieštarauti augalų naikinimui, tikėtina, bus apkaltinti žemgrobiais.
Pabaiga. Kokia tikėtina tokio sprendimo esmė. Mano manymu, ruošiamas brangus, bet pigios savikainos projektas. Kažkam bus labai patogu laimėti. Kas už visą tai sumokės? Mes visi. Siekiant atpiginti darbus, vietoje to, kad būtų įrengiamas drenažas ir lietaus bei paviršinio vandens vamzdynai, bus kasami grioviai. Ir čia yra esminis klausimas toliau, ne miesto ribose esančių sklypų savininkams. Jeigu dabar, taip, kaip turėtų būti padaryta, nebus įrengti minėti vamzdynai, tai tolimesnių sklypų savininkai niekada neturės drenažo, neturės kur pasijungti lietvamzdžių. O būtent jiems perteklinis vanduo aktualiausias.
Kokiu būdu bus surenkamas ir šalinamas vanduo nuo kelio paviršiaus – nėra aišku. Miesto ribose atstumas tarp sklypų yra 24 metrai. Tai čia yra bent teorinė galimybė subjauroti teritoriją ir įrengti griovius. Bet atstumas tarp sklypų už dabartinės miesto ribos yra tik 11 metrų. Čia vietos nėra jokiems grioviams. Nei griovių, nei paviršinio bei lietaus vandens nuotekų vamzdyno.
Tai tiek. Aš informavau. Jeigu kaimynams aktualu, tai gali imtis iniciatyvos, eiti į savivaldybę, klausti, reikalauti. Gali kviestis, kad valdovės atvyktų į vietą. Būtų dar įdomiau. Gal papasakotų apie šviesią Širvintų ateitį. Aš darysiu lygiai nieko. Nes: „Kaip kaimynams į akis pasižiūrėti…“.
Virginijus Sarpauskas yra Širvintų rajono savivaldybės tarybos narys
Šiandien, rugpjūčio 24 dieną, 10.30 baigiasi viešųjų pirkimų konkursas, dėl Šiaurinės, Kaštanėlių, Atgimimo ir Liepų gatvių rekonstrukcijos – asfaltavimo darbų. Konkurso dokumentuose pateiktas būtent šis projektas su grioviais ir be jokių pakeitimų. Dar nesibaigus konkursui bandau spėti, kad darbus vykdys Fegda.
Kai valdžiažmogiam iš kišenių žagrės kyšo, kitokių sprendimų neverta tikėtis
Projektavimo ir projektų vykdymo priežiūros paslaugų techninė užduotis:
Suprojektuoti dvipusio eismo važiuojamąją dalį apie 5 m pločio.
Suprojektuoti apie 1,5m pločio šaligatvį betono trinkelių danga, trinkelių storis 0,06m.
Esant dideliam aukščių skirtumui, prie gyventojų šaligatvius projektuoti su atraminėmis sienutėmis.
Suprojektuoti paviršinių (lietaus) nuotekų tinklus.
Projektiniai pasiūlymai skamba taip:
„Esama gatvių danga – žvyras, vietomis, šalia gatvės, kaupiasi vanduo. Gatvėse yra įrengti grioviai bei
pralaidos po nuovažomis į sklypus.
Projektuojamose gatvėse numatoma įrengti 5,00 m pločio asfalto dangos važiuojamają dalį su 2,50 %
vienšlaičiu nuolydžiu. Vienoje gatvės pusėje numatoma įrengti 1,50 m pločio trinkelių dangos šaligatvį, kuris 2,00 %
nuolydžiu bus nukreiptas į važiuojamosios dalies pusę. Kitoje gatvės pusėje numatoma įrengti 1,00 m pločio
kelkraštį, kuris 6,00 % nuolydžiu bus nukreiptas nuo važiuojamosios dalies. Šaligatvio pusėje numatoma įrengti
apšvietimo atramas. Atgimimo g. ir Liepų g. kelkraščio pusėje numatoma įrengti 0,50 m pločio griovius. Šiaurinės
g. ir Kaštanėlių g. numatoma įrengti 0,50 m pločio griovius abiejose gatvės pusėse. Brėžiniuose pavaizduoti grioviai
yra preliminarūs, jų gylis bus tikslinamas supaprastinto projekto metu.
Nuovažos projektuojamos 3,00 m ilgio, nuovažų danga – trinkelės. Nuovažas, kurios kerta projektuojamus
kelkraščius iš kraštų numatoma įrėminti vejos bortais, o vietas skirtas automobilių eismui numatoma įrėminti gatvės
bortais, kuriuos numatoma nužeminti iki važiuojamosios dalies aukščio. Nuovažas, kurios kerta projektuojamą
šaligatvį numatoma įrengti per gatvės bortą, šaligatvį sulyginant su važiuojamąją gatvės dalimi.
Rekonstruojamų gatvių ruožų pradžioje numatoma įrengti sankryžas su Kalnalaukio g., dešiniųjų posūkių
spinduliai – 5,00 m.
Projekto apžiūros metu buvo nustatyta, jog šalikelėse, vietomis, stovi vanduo. Lygiagrečiai Kalnalaukio gatvei
yra esamas drenazo rinktuvas į kurį, projektuojamų griovių pagalba, bus surenkamas ir nuvedamas paviršinis
vanduo. Projekto metu bus detalizuojami šie vandens nuvedimo sprendiniai.
Ši įmonė laimėjo projektavimo konkursą, pateikdama būtent šį projektinį pasiūlymą, rengdama jį pagal administracijos suformuotą projektavimo ir projektų vykdymo priežiūros paslaugų techninę užduotį. Administracija pripažino šį pasiūlymą viešojo pirkimo laimėtoju ir pasirašė sutartį. Būtent šis pasiūlymas buvo pateiktas svarstymui. Dabar vyksta projektavimas. Sutartis pasirašyta 2020m. vasario 14 dieną. Pagal sutartį projektavimas turi būti baigtas per penkis mėnesius, vienas mėnuo numatytas papildomai. Bet kokiu atveju projektavimas turi pasibaigti iki rugpjūčio 14 dienos. Mano manymu turėsim būtent tokį rezultatą. Nieko stebėtina, gausim tai, ko nusipelnėm. Čia kaip kaimo mergiotė ir vis netyčia jau trečio vaiko viena laukiasi.
Nereiki būti naiviems, metas suprasti, kas yra įmanomai pati vyriausia Širvintų pakraščio architektė.
Čia tik projektiniai pasiūlymai, gal suprojektuos normaliai be griovių, miesto architektas ir meras neleis gadint miesto teritorijos vaizdo gatvių grioviais!
O ko jūs tikėjotės? Kaimiečiai! Klamposit purvyne kaip ir jūsų tėvai
D.Valkauskas galėjo ankščiau prašyti to kelio asfaltavimo kai jo rankos kilnojimas dar kažką reiškė.O jis tylėjo nes gal turėjo kitokių interesų. O dabar tai visai be šansų.
Gūdžiais sovietmečio kolūkių laikais taip kelius kaimuose tiesdavo. Iš šonų griovius iškasdavo. O čia XXI amžius. Miestas.
Nuo genijaus iki durniaus siaura riba
O kaip bus su Staviškių gyvenamojo kvartalo gatvių asfaltavimu. Ar Živilės bendražygis D. Valkauskas nenusipelnė asfaltuoto kelio už 4 metus Savivaldybės taryboje klusniai kilnotą ranką. Ar čia pirmiausia reikia iškelti K. Pakalnį iš šios teritorijos, kad čia gyvenantys galėtų susilaukti Pinskuvienės malonės.
Cinizmas ir melas sklindantis iš Živilės Pinskuvienės lūpų. Apsimeta ir ieško kaltų. Tai kokiais kriterijais, tvarkoms ir principais vadovaujamasi Širvintų savivaldybėje skirstant keliams skirtas lėšas. Dar 2015 m. buvo numatytas Kriaunaitiškių g. asfaltavimas, bet merė atėjusi į valdžia pareiškė, kad čia asfalto nebus. Šiais metais ruošiamasi asfaltuoti. Kas pasikeitė. Ko gero, tik tai, kad atsirado rėmėjai šioje gatvėje. Asfaltas 2015 m. atsirado kaime, kuriame yra keletas namų ir asfaltuota gatvė pasibaigia ties paskutiniu namų, pievoje. Tokių pasirinkimų yra ir daugiau. Siūlau pasižvalgyti po seniūnijas.